söndag 17 maj 2009

Pastagratäng

Tog upp köttfärs ur frysen idag men visste inte vad jag skulle laga. Jag har gjort pastagratäng en gång förut men blev inte så förtjust. Men idag gav jag det en ny chans. Denna gång blev det mycket bättre och till med att jag kanske gör det igen. Tycker det är konstigt att jag inte är så förtjust då lasagne är en av mina favoriträtter och det är ju ändå rätt lika men men. Jag kombinera ihop min egna gratäng och kanske därför jag gillar det mer.


Pastagratäng

400-450 g köttfärs
½ hackad gul lök
2 vitlöksklyftor
200 g pastasås (tomat & basilika)
cayennepeppar
etiopisk peppar
en liten burk majs
salt
peppar

300 g pasta
2½ dl ostsås

Fräs löken och ha i köttfärsen och bryn. Ha i pastasåsen och pressa i vitlöken.
Ha i kryddorna tills ni tycker det är lagom. Häll i majsen och låt det puttra några minuter.
Häll i rikligt med vatten i kastrull och koka pastan.
Smörj en form och varva pasta med köttfärs. Avsluta med att hälla på ostsåsen.
Ställ in i ugnen i 225 grader i 20 min.

1 kommentar:

  1. jag är mer förtjust i gratäng än i lasagne konstigt nog. Det här receptet lät riktigt bra!

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...