onsdag 20 maj 2009

Kyckling i soja och chutney


Idag testades ett nytt recept. Jag gillar mat som sköter sig själv i ugnen och man får tid att göra annat medans det tillagas. Denna gång är det kyckling med potatis och morötter som tillagas i samma form så allt blir klart samtidigt. Det var mycket gott och jag kommer att göra om detta men kommer minska ner lite på sojan då jag tyckte den tog över lite. Jag gjorde detta på kycklingfilé som jag skar i mindre bitar istället för kycklingben och då får man räkna med lite längre tid i ugnen.

Ugnsbakad kyckling med soja och chutney
4 port.

900 g kycklingfilé
1 st citron
3 st vitlöksklyftor
1 msk soja
1 msk mango chutney
1 tsk salt
1 krm peppar
10 st potatisar
4 st morötter
2 msk olivolja
4 kvistar rosmarin, eller 1 msk torkad
2 st tomater eller 1 ask coctailtomater
0,5 st paprika
1 dl oliver
1 dl vitt vin

1. Sätt ugnen på 225 grader. Lägg kycklingbenen i en bunke. Pressa över citronen och vitlöken.
Tillsätt soja, mango chutney, salt och peppar. Blanda väl.

2. Skala och skär potatis i klyftor. Skala och skär morötterna i större bitar. Lägg i en långpanna. Ringla över olivolja, salta, peppra och lägg ner rosmarinkvistarna och de marinerade kycklingbenen. Tillaga i ugnen i ca 15 min.

3. Klyfta tomaterna och skär paprikan i bitar. Ta ut formen och lägg i tomater, paprika och oliver. Häll över vinet. Blanda och ställ in i ugnen i ytterligare 10 min. Kolla att kycklingen är klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...