söndag 2 februari 2020

Kärleksmumskladdkaka


Äntligen kommer lite bakat upp här :) Jag saknar bakningen och det blir inte alls lika mycket längre. Det går inte att äta allt. Men då har man tur att man kan ta med sig och bjuda på eller ge bort så jag ska försöka få till mer bakning igen då jag tycker det är roligt.
Men för lite sen ville jag baka och då blev det denna kärleksmumskladdkaka. Den fick mina kollegor mumsa på till fikat.
En riktigt god en och gör jag den igen så gör jag nog dubbel sats av toppingen då den är så god :)
Och snart är det Alla hjärtans dag och vad passar inte bättre än en kladdig kärleksmums då. Ett tips om man vill ha nåt gott och nåt som går snabbt att göra. Perfekt till fredagskvällen.
Men den funkar lika bra alla andra dagar också ;)


Kärleksmumskladdkaka
Kladdkaka:
150 g smör
100 g mörk choklad
0.5 dl kokt kaffe
3 ägg
1 dl strösocker
1 dl muscovadosocker
1 dl kakao
2.5 dl vetemjöl
1 nypa salt


Glasyr:
75 g smör
2 msk kokt kaffe
3.5 dl florsocker
2 msk kakao
1.5 tsk vaniljsocker


Garnering:
1.5 dl kokos

Gör så här:


1. Sätt ugnen på 175 grader och smörj en form med löstagbar kant, 22 cm i diameter.
2. 
Smält smör, choklad och kaffe till chokladkakan i en kastrull.
3. Rör ihop ägg, strösocker och muscovadosocker i en bunke och tillsätt kakao, mjöl och salt. Rör ihop till en tjock smet och tillsätt sedan smörblandningen. Rör ihop till en klumpfri smet.
4. Häll smeten i formen och grädda kakan mitt i ugnen i cirka 15 minuter. Ta ut och låt svalna.
5. Smält smör och kaffe till glasyren i en kastrull på låg värme. Rör ner övriga ingredienser och låt sjuda under omrörning i en minut.
6. Bred ut glasyren på kakan och strö genast över kokos.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...