söndag 16 februari 2020

Bakad vitkål med chili- och sojasmör

Jag hoppas ni har haft en skön helg och att ni inte håller på att blåsa bort i denna stund.
Härligt dock med sol och plusgrader som vi har bjudits på en del under veckan. Det får en att må så bra och man längtar verkligen till vår och grönska. Har svårt att tro att det bara är mitten av februari.
Men för att gå över till nåt gott så ska jag definitivt tipsa er om denna rätt med vitkål och ett sojasmör som får det att dansa i munnen :) Det var så gott så jag ville bara fortsätta äta. Sen att toppa med salladslök och hackade jordnötter var pricken över i.
Till det gjorde jag en potatis- och morotspuré som var väldigt gott.
Den här såsen kommer jag att använda flera gånger och vill man inte ha bakad vitkål som huvudtillbehör så kan jag tipsa om såsen till stekt torsk eller andra grönsaker.

                  

Bakad vitkål med chili- och sojasmör
4 port

Bas:
1 kg vitkål
2 msk rapsolja
salt
svartpeppar

Chili- och sojasmör:
75 g smör
2 klyftor vitlök, rivna
1 röd chili, finhackad
2 tsk färsk ingefära, riven
2 tsk japansk soja
½ tsk limesaft

Limemajonnäs:
1 dl majonnäs
½ st limesaft och zest
salt
svartpeppar
 
Topping:
½ dl rostade jordnötter, finhackade. Gärna även saltade
1 st lime i klyftor
2 st salladslökr, grovhackade

Bas:
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Dela kålen i klyftor eller centimetertjocka skivor. Lägg på en klädd plåt och ringla över oljan. Salta och peppra.
3. Rosta i den nedre delen av ugnen i 20-30 minuter tills kålen har mjuknat och fått lite färg. Hur lång tid det tar beror på hur stora klyftor du skurit.

Sås:
1. Smält smöret till chili- och sojasmöret i en kastrull. Blanda i övriga ingredienser.
2. Blanda majonnäsen med limesaft, limezest samt salt och peppar. Låt stå kallt till servering.

Topping:
1. Toppa kålen med nötter, lime och salladslök.
2. Servera med chilismör och limemajonnäs.

I detta recept serveras matvete men jag gjorde istället en potatis- och morotspuré till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...