måndag 11 februari 2019

Glutenfritt bananbröd

Häromdagen såg jag detta recept på glutenfritt bananbröd. Det såg gott ut och jag kände att det var nåt för mig eftersom jag vill minska ner på intag av mjöl och bröd är så gott så då hittar jag gärna lite andra alternativ att variera med.
Så i helgen bakade jag detta och det gick så fort! Bara att röra ihop och grädda. Enklare kan det inte bli. Sen lite smör på och sen var jag nöjd. Det smakar ju såklart mycket banan så jag vill inte ha nåt annat pålägg då det krockar i smak tycker jag.
Mycket gott och perfekt till frukost eller mellis (för min del).
                  

Glutenfritt bananbröd
3 dl glutenfri mjölmix (125 g)

1 dl mandelmjöl (45 g)
1 dl glutenfria havregryn (35 g)
1 tsk malen kanel (3 g)
1 tsk malen ingefära (2 g)
1/2 tsk malen gurkmeja (1-2 g)
1 tsk salt (6 g)
2 tsk bikarbonat (10 g)
1/2 dl grovt hackade hasselnötter (30 g)
1/2 dl grovt hackad mandel (30 g)
3 mogna bananer + 1 till garnering
2 dl filmjölk (200 g)
2-3 msk lönnsirap
3 msk hackade nötter till garnering

1. Sätt ugnen på 200 grader varmluft.
2. Klä en brödform med bakplåtspapper.
3. Blanda alla torra ingredienser i en bunke, även nötterna.
4. Mosa bananerna och häll ner i mjölblandningen, tillsätt filmjölk och rör till en jämn smet.
5. Fyll brödformen med smeten och garnera med 2–3 skivor banan (skivad på längden).
6. Tryck till bananskivorna och ringla lite lönnsirap över. Strö över hackade nötter och grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter.
7. Låt svalna helt innan du skär upp det.
8. Servering: Servera gärna med smör och lönnsirap.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...