onsdag 19 december 2018

Pestogran

I söndags hade jag glöggmingel som vanligt på tredje advent. Det har blivit lite av en tradition.
Men jag undrar om jag ska döpa om det då glöggen inte har så stor del i det hela :)
I år gjorde jag denna pestogran som jag har sett på internet. Den är så läcker och enkel att göra och den gjorde succé och försvann i ett nafs.
Vi blev 14 st i år och det är nog rekord. Jag bjöd på pestogran, tunnbrödrullar, laxrullar, löjromscheesecake, olika charkuterier, asiatisk potatissallad, ost & kex och ett nybakt bröd med chèvre, valnötter och honung.
Till kaffet blev det sedan glögg och en saffranskladdkaka med hallongrädde.
Granen var jag lite nervös över att skära till eftersom man bara har en chans men jag är faktiskt rätt nöjd. Men två stycken på glöggminglet fråga om det var en fisk! Är den så illa att man inte ser att det är en gran?
Så vill du göra succé på julbordet eller som snitt så imponera med denna gran. Receptet finner du nedan :)

 
 
 


Pestogran

2 rullar färsk smördeg
1 liten burk pesto
1 uppvispat ägg
flingsalt

Lägg ena arket smördeg på en stor skärbräda. Bred på peston (nästan hela burken). Lägg på det andra arket smördeg och tryck fast. Skär ut formen av en julgran och skär sedan snitt längs hela som grenar.
Tvinna grenarna. Pensla granen med uppvispat ägg, strö över lite flingsalt och grädda i varmluft 200 grader ca 10-12 minuter tills granen blivit fluffig och fått fin färg.
Servera genast och låt gästerna bryta grenarna att äta. Mums!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...