lördag 15 september 2018

Blåbärskladdkaka med mandelmassa

Måste bara bjuda er på receptet på denna goding. En härlig kladdkaka med mycket blåbär och mandelmassa. Och riktigt gojsig i mitten.
Jag hade lust att baka och då blev det denna och så tog jag med och bjöd kollegorna på den. Går ju inte att låta denna stå hemma för då går det inte att sluta äta :)
Så enkel att göra och så tog jag ut den lite tidigare så jag var säker på att den skulle vara kladdig i mitten. Går bra att servera med det man tycker om som vaniljsås, grädde eller glass. 
 


Blåbärskladdkaka med mandelmassa

100 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
150 g mandelmassa
4 dl blåbär

Smält smöret. Riv mandelmassan på tex. rivjärn
Rör ihop ägg och strösocker.
Blanda vetemjöl och bakpulver. Rör ner i smeten
Blanda ner smör och mandelmassa

Vänd försiktigt ner blåbär (rör inte för mycket, lättare att använda frusna blåbär)
Häll smeten i smord springform Ø ca 22 cm
Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 25-30 min så att mitten fortfarande är lös.
Låt kakan svalna och förvara i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...