söndag 6 maj 2018

Grön vårsoppa med sparris, ärtor, vitt vin och fetaostströssel

Hoppas ni har haft vacker väder och kunnat njuta av vårvärmen. Här blev det framtagning av balkongmöblerna och första utehänget där har skett i solen.
Ska här tipsa om en god vårsoppa. En rätt från Linas matkasse som jag hade för lite sen.
Passar bra med denna rätt nu under våren och när sparrisen är i högsäsong. Gott!
 


Grön vårsoppa med sparris, ärtor, vitt vin och fetaostströssel
2 port

3 fröpavé (fröfralla)
olja
75 g fetaost
1 gul lök
250 g grön sparris
2 vitlöksklyftor
1 dl vitt matlagningsvin
4 dl vatten
1½ tärning grönsaksbuljong
½ dl crème fraiche
½ förpackning gröna ärtor
salt
nymald svartpeppar
½ gurka
½ kruka oregano

1. Värm ugnen till 225 grader.
2. Fetaostströssel: Mixa sönder 1 fröpavé med en stavmixer. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och blanda med lite olja. Smula sönder fetaost och blanda med brödsmulorna. Tillaga mitt i ugnen 10-12 min.
3. Tillaga 2 fröpavé i nedre delen av ugnen 8-10 min (under plåten med strössel).
4. Grovhacka löken. Skär bort roten från sparrisen. Skär ner sparrisen i mindre bitar, lägg sparrisknopparna åt sidan.
5. Fräs lök, sparris (ej knoppar) och vitlöksklyftor (pressade) i en stekgryta med olja 2-3 min. Tillsätt matlagninsvin och låt sjuda 1-2 min.
6. Tillsätt vatten och grönsaksbuljong. Låt sjuda 8-10 min. Tillsätt crème fraiche och gröna ärtor. Låt sjuda ytterligare 1-2 min.
7. Mixa soppan slät med stavmixer. Smaka av med salt och nymald svartpeppar.
8. Halvera gurka på längden. Skrapa bort kärnhuset och tärna resten av gurkan. Fräs sparrisknopparna och gurka 1-2 min i en stekpanna med olja. Krydda med salt och svartpeppar.
9. Toppa soppan med sparrisfräs, fetaostströssel och bland från ½ kruka oregano. Servera med nybakat bröd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...