fredag 22 september 2017

Kladdkakscookies

Åh äntligen har jag internet igen! Har varit utan hela veckan pga något stort problem med en fiberkabel. Så nu kan jag blogga igen :) Men nu till det viktiga!
För lite sen såg jag dessa smarriga kakor på Fridas bakblogg. Är det nåt som är gott så är det ju kladdkaka. Och nu kan man göra dessa kakor som är fantastiskt goda. Enkla att göra men svårt att sluta äta :) Men jag vispade smeten för mycket så nästa gång får jag vara mer försiktig. Men de var supergoda i vilket fall.
Så gillar ni kladdkaka (vem gör inte det?) så måste ni göra dessa. Mums!

                                

Kladdkakscookies
ca 25 st

3 äggvitor
2,25 dl florsocker
0,75 dl vetemjöl
0,75 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
1,5 dl rumstempererad nutella
1. Börja med att sätta ugnen på 175°C och klä en plåt med bakplåtspapper.
2. Vispa upp äggvitor med florsocker med elvisp på hög hastighet. Vispa i ett par minuter till ett fast fluff.
3. Tillsätt resterande ingredienser och vispa ihop snabbt. (rör ihop ordentligt men vispa inte för mycket enligt mig).
4. Klicka ut 25 jämnstora klickar på 2 plåtar, tänk på att de flyter ut en aning under tiden de gräddas.
5. Grädda mitt i ugnen i ca. 5-7 minuter. Tag ut och låt svalna helt på plåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...