torsdag 14 september 2017

Kalkonwallenbergare med potatispuré smaksatt med rostad vitlök, citronsmör och pärllök

Mmm, en riktigt god rätt. Godare än jag trodde faktiskt. Jag ligger efter lite i mina inlägg så denna är den sista rätten från min senaste Linas inspirationskasse. Ja, jag vet. Det var några veckor sedan.
Jag har aldrig gjort wallenbergare förut men det var riktigt enkelt och det smälte i munnen. Men det var en liten utmaning att jobba med den lösa färsen och lyckas forma dem och vända i ströbröd men det gick. Purén med lite smaksatt rostad vitlök blev en extra touch. Citronsmöret var fantastiskt till och smälte över wallenbergaren. Såsen skulle vara med pärllök men det hoppade jag över och bara gjorde såsen och det blev jättebra.
Så absolut en rätt jag kan tänkas göra igen. Gott i gott!

                                

Kalkonwallenbergare med potatispuré smaksatt med rostad vitlök, citronsmör och pärllök
2 port

500 g potatis
ca 250 g kalkonfärs
2 äggulor
1 msk ströbröd
1 msk mjölk
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
300 g pärllök
smör
1 tsk vetemjöl
1½ dl vatten
2½ msk balsamvinäger
2 tsk socker
½ tsk kinesisk soja
½ tärning kycklingbuljong
1 lagerblad
20 smör
1 citron
1 krm torkad timjan
½ krm salt
2 vitlöksklyftor
1½ dl mjölk
salt och svartpeppar
en litet knippe bladpersilja

1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Skala och koka potatis mjuk i lättsaltat vatten.
3. Blanda kalkonfärs, äggulor, ströbröd, 1 msk mjölk, salt och svartpeppar i en bunke.
Forma färsen till 2 biffar (färsen blir ganska lös)
4. Lägg ströbröd på en tallrik. Vänd biffarna i ströbröd och stek på båda sidor i smör. Lägg över i en ugnsform och tillaga klart mitt i ugnen 10-15 min, tills biffarna är helt genomstekta (innertemp 72 grader).
5. Lagerbladsbräserad pärllök: skala pärllök. Fräs på medelvärme i lite smör i en liten kastrull. Pudra ner vetemjöl. Blanda ner vatten, balsamvinäger, socker, kinesisk soja, buljongtärning och lagerblad. Låt sjuda 10-15 min.
6. Citronsmör: mosa ihop smör (rumstempererat), finrivet skal från citron, torkad timjan och salt på en tallrik.
7. Rosta vitlöksklyftor i lite olja i en liten kastrull. Dra från värmen och tillsätt mjölk.
8. Häll bort vattnet från potatisen. Tillsätt mjölk- och vitlöksblandningen och vispa till en slät puré med elvisp eller ballongvisp. Smaka av med salt och peppar.
9. Finhacka bladpersilja. Servera kalkonwallenbergare med potatispuré, citronsmör och lagerbladsbräserad pärllök. Strö över hackad persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...