tisdag 1 augusti 2017

Halloumi- och nektarinsallad med yoghurt och bönor

Häromdagen gjorde jag denna sallad till lunch när jag var hos mina föräldrar i sommarstugan.
En mycket fräsch och god sallad! Med stekta nektariner mot den salta halloumin var pricken över i:et.
I originalreceptet är sallad gjord på bulgur men jag använde mig av kamutvete istället.
Goda smaker och perfekt en varm sommardag :)
Absolut en sallad som kommer göras flera gånger.
                                 

Halloumi- och nektarinsallad med yoghurt och bönor.
4 port

4 port bulgur eller annat gryn
150 g haricot verts

2 förp halloumiostar (á 200 g)
1 msk olivolja
2 nektariner
1 msk honung
65 g spenat
1 dl pumpakärnor
2 dl matyoghurt

Dressing
½ påse salladslök (á 125 g)
½ kruka basilika
1 msk vitvinsvinäger
1 msk olivolja
salt och peppar

1. Koka bulgur eller andra gryn enligt anvisning på förpackningen.
2. Ansa och koka haricot verts mjuk i saltat vatten.
3. Dressing: Ansa och skiva salladslöken. Grovhacka basilikan. Blanda vinäger och olivolja. Smaka av med salt och peppar. Vänd ner salladslöken och basilikan.
4. Skär halloumin i skivor och stek den i hälften av olivoljan i en stekpanna.
5. Dela nektarinerna och ta bort kärnorna och skär dem i klyftor. Stek sedan nektarinklyftorna i resten av olivoljan i stekpannan och ringla över honungen.
6. Blanda grynen med spenat, pumpakärnor och dressing.
Servera med halloumi, nektariner, haricot verts och matyoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blåbärspaj med knäcktäcke

Igår gjorde jag en blåbärspaj. Jag brukar göra smulpaj men nu gjorde jag med ett knäckigt täcke. Så gott! Segt och gott med den söta kolan m...