fredag 19 maj 2017

Lemon bars

Dessa citron bars gjorde jag ihop med pekannötsbrownien i förra inlägget. Jag bjöd på fika på jobbet så jag såg detta recept från Roy Fares och gjorde dem med. De var så enkla att göra så därför slängde jag ihop dem också som en litet syrligt tillägg. De är härligt fräscha och friska i smaken.
Så gillar ni citron så måste ni göra dessa. Mums!

                                    

Lemon bars
25 bars

Botten
220 g smör
90 g strösocker (1 dl)
240 g vetemjöl (4 dl)
15 g äggula (1)

Fyllning
300 g strösocker (3½ dl)
30 g vetemjöl (½ dl)
220 g ägg (4)
150 g pressad citronsaft (1½ dl)
florsocker att pudra över

Botten: Sätt ugnen på 180 grader, varmluftsfunktion. Smöra kanterna på en rektangulär kakform, 32*23 cm, och täck bottnen med bakplåtspapper. Blanda samman alla ingredienser till en deg i en bunke och platta ut den jämnt i formen. Grädda mitt i ugnen i cirka 20 minuter, eller tills bottnen fått en fin gyllenbrun färg. Låt svalna i 5 minuter.

Fyllning: Blanda socker och vetemjöl i en bunke. Vispa ner ägg och citronsaft till en slät smet.

Häll fyllningen i formen och grädda ytterligare cirka 20 minuter. Fyllningen ska inte få färg. Låt kakan svalna helt och skär den sen i bitar. Pudra över florsocker och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...