söndag 9 april 2017

Kycklingtagine med saffran

Rätt nr 2 i Linas inspirationskasse var en kycklingtagine. En kycklinggryta med saffran och massa goda kryddor. Den här liknar en rätt jag har lagat många gånger genom åren så den är väldigt god och att ha blomkål i blir mycket gott.

                                 

Kycklingtagine med saffran och couscous
2 port

couscous för 2 port
vatten
olivolja
2 tsk tomatpuré
½ citron, rivet skal
3 vitlöksklyftor
1 kycklingbuljongtärning
1 tsk spiskummin
½ tsk paprikapulver
½ tsk malen kanel
½ tsk malen koriander
½ tsk malen ingefära
1 pkt saffran
ca 300 kycklingfilé
salt
svartpeppar
1 förpackning krossade tomater
1 bit blomkål
1 gul lök
halv kruka bladpersilja

1. Couscous: häll couscous för 2 port i en bunke. Koka upp 2 1/4 dl vatten med 1 tsk vatten och 1 tsk olivolja, 2 msk tomatpuré, rivet skal från citron, 1 vitlöksklyfta (pressad) och ½ tärning kycklingbuljong. Häll den varma buljongen över couscousen och rör om. Täck med lock och låt stå 5-8 min. Fluffa grynen med en gaffel.

2. Kryddblandningen: blanda spiskummin, paprikapulver, kanel, koriander, ingefära och saffran i en liten kastrull. Rosta torrt på medelvärme under omrörning 1-2 min. Passa så att det inte bränns.

3. Dela kycklingfilé i sex bitar. Krydda med ½ tsk salt, nymalen svartpeppar och hälften av kryddblandningen.

4. Hetta upp en stekgryta och lite olivolja och bryn kycklingen 3-4 min.

5. Tillsätt till grytan: krossade tomater, 1 dl vatten, 2 vitlöksklyftor (pressade), resten av kryddblandningen och ½ tärning kycklingfilé.

6. Skär buketter av blomkål och klyfta löken. Hetta upp en stekpanna med lite olivolja och fräs allt 2-3 min. Blanda ner i grytan. Sjud under lock 12-15 min (men den blir godare ju längre den får koka).

7. Finhacka persilja och strö över grytan. Servera med couscousen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...