lördag 15 april 2017

Dinde Lyonnaise

En av rätterna i Linas matkasse var denna Dinde Lyonnaise. Har aldrig hört talas om detta tidigare. Men jag skulle säga att det känns som en lite finare pytt i panna :) Men väldigt god!
Jag skulle säga att det här var den godaste rätten i kassen och den jag trodde mest på var den sämsta, kul när det blir så och få upp ögonen för andra rätter.

                               

Dinde Lyonnaise med syltad lök och dijonyoghurt
2 port

450 g potatis
Olivolja
Salt
Svartpeppar
½ förpackning steklök
4 vitlöksklyftor
1½ dl vatten
1 msk socker
1½ msk ättiksprit (12%)
1 lagerblad
1½ dl grekisk yoghurt
3 tsk dijonsenap
1 tsk honung
½ kruka bladpersilja
1 rödlök
ca 300 g kalkonschnitzel
smör
2-3 tsk rödvinsvinäger
½ förpackning sockerärtor

1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Tärna potatis (3*3 cm). Blanda med lite olivolja, salt och nymalen svartpeppar i en ugnsform. Rosta högt upp i ugnen 20-25 min.
3. Syltad lök: skala steklök och skiva 2 vitlöksklyftor. Koka upp vatten, socker, ättiksprit och 2 krm salt i en liten kastrull. Lägg ner all lök och lagerblad. Koka under lock 12-15 min, tills löken är mjuk och det mesta av vätskan kokat bort. Håll uppsikt så den inte bränner. Ställ åt sidan.
4. Blanda grekisk yoghurt med dijonsenap, honung och 1 krm salt i en liten skål.
5. Finhacka bladpersiljan och lägg i en skål. Tärna rödlök och schnitzel (3*3 cm).
6. Hetta upp en stekpanna med lite olivolja och ½ msk smör. Stek kalkonen och löken med ½ tsk salt på hög värme 5-6 min eller tills den är genomstekt.
7. Dra pannan från värmen och blanda ner 2 vitlöksklyftor (pressade), rödvinsvinäger, bladpersiljan och sockerärtorna.
8. Fördela Dinde Lyonnaise och potatis på tallrikar och servera med syltad lök och dijonyoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Filodegspaj med getost, tomat och karamelliserad lök

Igår gjorde jag en god vegetarisk paj. Pajskalet består av filodeg och blir frasigt och gott ihop med getosten och löken. Karamelliserad lök...