onsdag 26 april 2017

Auberginerullar

Jag har varit sugen på auberginerullar ett tag så nu i helgen fick det bli det. Dessa fyllde jag med ost. Så jag gjorde varianter med mozzarella, fetaost och halloumi. Sen lite soltorkad tomat och basilika med varje ost. En liten bit av allt på varje skiva. Sen en god tomatsås med lite balsamvinäger i.
Mycket gott! Jag kunde inte bestämma vilken ost som blev godast utan alla hade sin goda egenskap så det var perfekt att kombinera alla men å andra sidan äter man mer då :)
En mycket god rätt!

                                 

                                 

Auberginerullar
2 port

1-2 auberginer
olja
en kruka basilika
1 mozzarella
1 halloumi
1 fetaost
soltorkade tomater
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1½ msk balsamvinäger
1 burk krossade tomater
salt
peppar

Sätt ugnen på 225 grader.
Skiva auberginen i ½ centimeter tjocka skivor. Stek auberginen i olja i stekpanna, ca 2 min per sida.
Lägg sedan en bit ost, lite soltorkad tomat och 1-2 blad basilika i ena änden och rulla sedan ihop.
Lägg rullarna i en smord ugnsform.
Stek lök och vitlök lätt utan att det tar färg. Häll sedan på balsamvinäger och rör om.
Tillsätt sedan krossade tomater och låt småkoka i ca 10 minuter. Salta och peppra efter behov.
Strimla basilika och ha ner i tomatsåsen när den är klar.
Häll sedan tomatsåsen över auberginerullarna och strö över eventuell överbliven ost.
Ställ sedan i ugnen i ca 15 minuter. Servera med sallad och ev couscous.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...