torsdag 26 januari 2017

Overnight oats

Har ni hört talas om overnight oats? Det hade inte jag förräns ett par veckor sedan. Jag har helt missat det! Men bättre sent än aldrig :)
Det är alltså havregryn som får stå till sig i vätska i kylskåpet under natten. Och sedan äter man det till frukost med bär, nötter, frukt eller vad man nu vill ha till. Det är som en kall gröt.
Och variationerna är oändliga och man kan krydda till det med vad man vill som kanel, vanilj osv.
Jag har testat lite olika variationer. Med mjölk och kanel, havremjölk med chai-smak och haft mango, blåbär och kokoschips till. Blandar även i linfrön ibland.
Jag som alltid äter frukost när jag kommer till jobbet så är detta perfekt att förbereda kvällen innan hemma och sen bara ta med sig till jobbet på morgonen utan att det tar någon tid. Slänger på lite frysta bär ibland och då har de hunnit tina när jag ska äta det.
Men favoritblandningen är faktiskt att blanda havregrynen med valfri smoothie (1 dl) och lite mjölk (0,5 dl) för då blir det nästan som en dessert :) Blir så god smak från smoothien och det blir inte samma grötkänsla.
Så jag har testat t ex smoothie med mango, passion och kokos och sedan blandat i lite mjölk och linfrön. Till servering färska blåbär och kokoschips. Sååå gott! Och det är bra frukost och man står sig bra på det. Perfekt! Bara att testa sig fram till vad man gillar bäst.

                               

Overnight oatly
1 port

1 dl havregryn
ca 1,5 dl vätska (mjölk, havremjölk, smoothie)
ev lite linfrön
ev lite smaksättning som kanel, vanilj...
Bär, frukt, kokos, nötter osv

Blanda havregryn och vätska och blanda runt. Ställ in i kylskåpet och låt stå under natten.
Dagen efter kan du ha i lite linfrön. Servera med valfritt tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...