onsdag 4 januari 2017

Äggtoddy à la Mannerheim

God fortsättning! Jag hoppas ni hade det trevligt på nyår med god mat och umgänge. Att ni även fått en bra start på 2017.
Jag hade en trevlig nyår. Jag var med min syster och familj och vi var bjudna hem till ett par vänner till dem. Mycket trevligt och gott!
Min syster gjorde en asiatisk touch på räksoppa (kommer i ett senare inlägg).
Värdparet stod för varmrätt som bestod av perfekt rostbiff, potatis- och jordärtskocksgratäng som var ljuvlig och en mycket god rödvinssås. Till det fick vi även ugnsbakade rotsaker.
Dessert stod även syster för och det är en frusen äggtoddy som har visats i "halv åtta hos mig". Jag hade aldrig hört talas om desserten men den var mycket god och lite rolig med sina små "öar" med nescafé, florsocker, kakao och konjak i ett äggskal. Så man kan välja att röra ihop allt eller "dutta" runt bland de olika tillbehören när man äter. Jag valde att ta lite av varje och inte röra ihop allt.
Äggskalet gjorde det lite extra roligt, ser ut som en äggula i :)
                                     

Äggtoddy à la Mannerheim
4 port

4 äggulor
4 msk socker
2 dl grädde, vispad
4 tsk florsocker
4 tsk nescafé
4 tsk kakao
4 msk konjak
4 st halva äggskal

1. Koka äggskalen                                   
2. Vispa äggulor och socker.
3. Vispa grädden och häll ner i äggblandningen.
             
4. Häll upp i portionsglas.
                  
5. Ställ in i frysen (ställ i dem i kylen ca 30 minuter innan servering).
               
6. Precis innan servering - lägg florsocker, nescafé och kakao i små "öar".
7. Häll 1 msk konjak i varje äggskal och placera på desserten.
     
8. Servera. Låt gästerna hälla på konjaken och blanda ihop allt (om man vill).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...