måndag 19 december 2016

Äppel- och valnötssallad

Igår hölls det ett litet glöggmingel hemma och det kom lite nära och kära. Jag hade gjort lite olika små tilltugg och snittar. Men så ville jag gärna ha nån god sallad till så då hitta jag detta recept med äpplen och valnötter. Mycket god. Den var mycket enkel att göra och god, absolut en sallad jag kommer göra igen. Passar perfekt på julbordet, buffén eller som en förrätt.

                                  

                                  

Äppel- och valnötssallad
4 port

2 röda äpplen
1 selleristjälk
1 dl valnötter
1 påse ruccola (á 65 g)

Dressing:
3 msk valnöts- eller olivolja
1 ½ tsk senap
1 tsk vatten
salt och peppar

1. Dela och kärna ur äpplena. Skär dem i tunna skivor.
2. Skär sellerin i strimlor.
3. Hacka valnötterna grovt. Blanda allt med ruccolan i en salladsskål.
4. Dressing: Blanda ihop ingredienserna till dressingen. Smaka av med salt och peppar.
Häll dressingen över salladen. Blanda om ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...