måndag 7 november 2016

Penne med lammfärssås, fetaost, oliver och kapris

I helgen blev det en pasta med en god lammfärssås till. Ett recept från Zeta.
Jag hackade svarta oliver och coctailkapris istället för att använda den färdiga produkten i receptet. Då får jag bitarna så stora jag själv vill ha.
En mycket god rätt och lammet har sin egna speciella smak som gifter sig jättebra med fetaosten och den salta kaprisen. Jag hoppade dock över de vita bönorna då jag inte kände för dem.
                               

Penne med lammfärssås, fetaost, oliver och kapris
4 port

400 g lammfärs
4 msk Zeta Olivolja
½ gul lök, finhackad
3 vitlöksklyftor, skivade
3 msk Zeta Soltorkade tomater cremé
4 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 kvist rosmarin
1 liten burk Zeta stora vita bönor (190 g)
2 msk Zeta tapenade Oliver & Kapris, grovhackad
salt och peppar
300 g Zeta pasta
1 paket Zeta feta (150 g, bruten i mindre bitar)
2 msk hackad persilja

Bryn lammfärs i olivolja tills den är genomstekt. Lägg i lök, vitlök och soltorkade tomater cremé och fräs ytterligare någon minut. Häll i vatten, buljongtärning och rosmarin. Låt småputtra ca 25 minuter.
Tillsätt bönor och tapenade, smaka av med salt och peppar.
Koka pastan enligt anvisning på paketet.
Blanda lammfärssåsen med den nykokta pastan och fetaosten, avsluta med persiljan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...