onsdag 30 november 2016

Kubansk taco med lechon asado och salsa roja

Förra veckan hade jag Linas Matkasse så detta är den tredje rätten jag gjorde. En ny variant på taco. Så det här är nåt jag skulle kunna tänka mig att ha som variation på vår vanliga fredagstaco.
Den var mycket god!
                                   

                                   

Kubansk taco med lechon asado och salsa roja
2 port

1 apelsin
1 lime
½ msk honung
2 vitlöksklyftor
4 chapatibröd eller tortillabröd
ca 300 g fläskkotlett
½ tsk spiskummin
½ tsk torkad koriander
½ tsk torkad oregano
½ tsk salt
nymalen svartpeppar
Olivolja
1 dl grekisk yoghurt
1 tsk dijonsenap
2 krm salt
2 krm chili flakes
1 vitlöksklyfta
1 schalottenlök
2 tomater
1 kruka koriander
1 tsk olivolja
2 krm salt
2 krm chili flakes
½ gurka
1 ask mixsallad

1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Glaze: ta fram en liten kastrull och finriv ner skalet från lime och apelsin, pressa ner saften. Tillsätt honung och 2 vitlöksklyftor (pressade). Låt koka kraftigt tills det har en sirapsliknande konsistens (3-4 min).
3. Lechon asado: dela fläskkotletten i två bitar och lägg i en bunke. Gnid in med spiskummin, torkad koriander, torkad oregano, salt och svartpeppar.
4. Hetta upp en stekpanna med lite olivolja och bryn köttet runt om. Lägg över i en ugnsform med bakplåtspapper och pensla över glazen så att den täcker. Tillaga mitt i ugnen 20-25 min, eller tills köttet är genomstekt. Ta ut och låt vila.
5. Yoghurtsås: blanda grekisk yoghurt, dijonsenap, salt, chili flakes och vitlöksklyfta (pressad) i en skål.
6. Salsa roja: finhacka schalottenlök, tomater och ½ kruka koriander och lägg i en skål. Blanda med olivolja, salt och chili flakes.
7. Skär gurka i ½ cm tjocka skivor, och rosta chapatibröden hastigt i en torr, het stekpanna.
8. Skiva köttet tunt tvärs över fibrerna och skeda över lite av stekskyn. Servera lechon asado med chapatibröd, salsa roja, yoghurtsås, gurka, mixsallad och ½ kruka koriander.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...