torsdag 24 november 2016

Fransk löksoppa med blåmögelostquesadillas

Då var det dags för andra rätten i Linas Inspirationskasse. Denna gång hamnar vi i Frankrike och deras löksoppa. Jag ska ärligt säga att jag aldrig har ätit löksoppa tidigare. Så det här var premiär.
Det var gott och värmande. Och med quesadillas till så var det ännu bättre. Men tyvärr så tycker jag inte om blåmögelost så jag avstod det från mina och tog istället mozzarella och svartpeppar. Det var också jättegott! :)
                              

Fransk löksoppa med blåmögelostquesadillas
2 port

4 gula lökar
olivolja
1 tsk socker
3 vitlöksklyftor
5 dl vatten
1 tsk torkad timjan
1 tsk vitvinsvinäger
1 lagerblad
nymalen svartpeppar
1 tärning grönsaksbuljong
4 chapatibröd eller tortillabröd
100 g blåmögelost
½ ask ärtskott
½ kruka bladpersilja

1. Skiva löken i tunna båtar. Hetta upp olivolja i en kastrull och fräs löken med socker på medelvärme 15-16 minuter. Rör om då och då, så att det inte bränner.
2. Finhacka vitlöksklyftorna och tillsätt till kastrullen.
3. Tillsätt vatten, timjan, vitvinsvinäger, lagerblad, nymalen svartpeppar och buljongtärning. Låt sjuda 15-16 minuter. Späd eventuellt med ½-1 dl vatten om den blivit för tjock. Smaka av med salt.
4. Quesadillas: lägg ut 4 chapatibröd (tortillabröd) på köksbänken. Fördela blåmögelost och ärtskott över två av dem och lägg de andra två som lock över. Stek bröden i en torr stekpanna på medelvärme 1-2 minuter per sida eller tills osten smält. Låt svalna något och skär i tårtbitar.
5. Hacka persilja till garnering och servera fransk löksoppa med blåmögelostquesadillas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...