onsdag 11 maj 2016

Knäckig rabarberpaj

Åh nu har rabarbern äntligen kommit! Det är så gott! Bara jag luktar på rabarberstjälkarna så drar det i munnen och jag känner syran :)
Sådan lyx att kunna ha egen rabarber. Inte för att jag har det men jag får från mina föräldrar där det växer så det knakar. De första pajerna är de godaste.
Så av mina första rabarberstjälkar jag fick med mig hem så fick det bli en paj med knäckigt tak. Enkelt att göra och mycket gott. Till det hade jag en gräddklick. Men det går lika bra med vaniljsås eller glass om man hellre vill ha det.
                                  

Knäckig rabarberpaj

500 g rabarber
2 dl havregryn
2 dl socker
1 3/4 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker
125 g smör
½ dl vispgrädde
½ dl ljus sirap
smör till formen

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
3. Smält smöret i en kastrull tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner de torra ingrediernserna.
4. Ansa och skär rabarbern i ca 4 cm stora bitar. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Bred på smeten.
5. Grädda pajen mitt i ugnen 40-50 minuter, tills den fått fin färg.

Servera gärna ljummen med vaniljglass, vaniljsås eller grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...