tisdag 19 april 2016

Lövbiff med mango- och avokadosalsa

Detta var sååå gott!!! Jag kunde inte sluta äta. Tur jag inte hade alltför mycket mat :) Men några rester kunde jag glömma.
Även detta är från ett recepthäfte från butiken. Kul att de kommer till användning ibland. Finns mycket gott i dem och ofta enkla och snabba rätter. Man hittar små guldkorn där ibland.
Så detta rekommenderar jag er absolut att göra.
                                            

Lövbiff med mango- och avokadosalsa
4 port

Salsa:
1 mango
2 avokado
½ påse salladslök
1 lime
salt och peppar
1 kruka koriander

250 g risnudlar

Lövbiff:
2 msk honung
2 msk japansk soja
2 msk vatten
ca 500 g lövbiff
2 tsk olja

1. Salsa: Skala mangon och skär den i tärningar. Dela och kärna ur avokadorna, gröp ur avokadoköttet och tärna det. Ansa och skiva salladslöken. Blanda allt i en skål.
2. Riv skalet av limen och pressa ur saften.
3. Smaka av med limeskal och -saft, salt och peppar. Toppa med korianderblad.
4. Risnudlar: Koka nudlarna enligt anvisningen på förpackningen.
5. Lövbiff: Blanda honung, soja och vatten.
6. Strimla och stek lövbiffen i olja i en stekpannan några minuter runt om. Häll över sojablandningen och koka upp. Krydda med salt och peppar.
7. Servera lövbiffen med salsa och risnudlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Banankaka med kaffe, choklad och nutella

Hade ett par övermogna bananer hemma och kom genast och tänka på banankaka. Det var länge sen jag gjorde och det bästa är ljummen banankaka ...