måndag 25 januari 2016

Orientalisk linssoppa

Mm, jag älskar linssoppa! Det är så gott. Kan verkligen få sug på linser. Undrar vad man har för brist då? :) Denna gång testa jag en ny sort med bland annat kanel och min favorit spiskummin i. Den var mycket god och kul att testa nytt men jag har en som jag gillar bättre. Men den här kommer göras igen. Värmande och god!
 
                                     

Orientalisk linssoppa
4 port

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 morot
2 stjälkar blekselleri
½ röd paprika
½ gul paprika
2 msk olivolja
1 tsk kanel
1 tsk spiskummin
½ tsk cayennepeppar
1 liter höns- eller grönsaksbuljong
ca 400 g krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 tsk strösocker
1½ dl röda linser
salt och peppar

Skala och finhacka lök och vitlök. Skala och skär morot, selleri och paprika i bitar. Fräs lök och vitlök i olivolja i en kastrull i några minuter. Rör ner de hackade grönsakerna och kryddorna i kastrullen. Tillsätt buljong, krossade tomater, tomatpuré och socker. Låt koka upp. Rör i linserna och låt sjuda i cirka 15 minuter eller tills linserna är mjuka. Späd med ytterligare lite buljong om så önskas. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...