fredag 8 januari 2016

Färsk gnocchi med ädelost, ostronskivling och rosmarinolja

Nu blev det dags att presentera middag nr 2 i Linas Matkasse denna vecka. Det är färsk gnocchi med egenmixad rosmarinolja, päron och ädelost. Egentligen ska det vara ostronskivling i också men då jag inte är så förtjust i svamp så hoppade jag över det. Ska också erkänna att ädelost inte är min grej heller så istället för att ha i osten i rätten som det står i receptet så smula jag bara över lite vid servering men det sluta med att jag peta bort allt då jag inte klarade av att äta då det tog över för mycket. Så för mig blev det färsk gnocchi, rosmarinolja och päron. Det räckte bra för mig :) Men det här var den rätten jag inte trodde på så mycket innan så jag är inte förvånad att det inte var en rätt för mig. Men gillar man ädelost och svamp så är det nog riktigt gott :)


                                  

Färsk gnocchi med ädelost, ostronskivling och rosmarinolja2 port

3 kvistar färsk rosmarin
½ ask babyspenat
1 vitlöksklyfta
1½ msk olja
½ msk vatten
2 krm salt
1 pkt färsk gnocchi
1 päron
ca 100 g ostronskivling
en bit ädelost

1. Lägg bladen från rosmarinkvistarna i en mixerbunke. Tillsätt 1/4 babyspenat, pressad vitlöksklyfta, olja, vatten och salt. Mixa med stavmixer till en grön olja.
2. Koka gnocchin 1 minut i lättsaltat vatten.
3. Klyfta päronet. Strimla svampen. Smula ädelost.
4. Hetta upp lite olja i en stekpanna. Fräs avrunnen gnocchi och ostronskivling 2-3 min, eller tills den fått lite färg.
5. Blanda ner rosmarinolja päron, ädelost och resten av babyspenaten i stekpannan med gnocchin. Servera direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...