söndag 30 augusti 2015

Yakiniku

Måste tipsa om denna goda och snabba rätt. Ibland äter jag yakiniku ute på lunchställen och det är gott och lite speciell med sin söta sås. Sen ramla jag på ett recept på det och tänkte jag skulle testa. Det gick runt halvtimmen och perfekt en vardag när man gärna vill att maten går snabbt och smidigt.
Och det var sååå gott! Det var faktiskt över mina förväntningar och riktigt riktigt gott!
Till det nudlar men ris är nog vanligast till men jag tyckte nudlar var jättegott till. Sedan en sallad på pak choi och rädisor. Kommer definitivt att göra detta flera gånger. Mums!
                                          

Yakiniku
4 port

Sås:
1 vitlöksklyfta
1 msk riven ingefära
1 dl japansk soja
½ dl vatten
½ dl socker
½ tsk sambal oelek

Grönsaker:
250 g pak choi
½ knippe rädisor
1 lime
1 msk olja
salt och peppar

Kött:
ca 500 g strimlad ryggbiff (jag tog lövbiff)
1 msk olja

Tillbehör:
4 port äggnudlar

1. Sås: Skala och riv vitlök och ingefära. Blanda alla ingredienser till såsen i en kastrull. Koka såsen ett par minuter under omrörning.
2. Grönsaker: Ansa och strimla pak choi och skiva rädisor. Skölj limen och riv det yttersta av skalet. Dela limen och pressa saften ur halva. Blanda skal och saft med grönsaker och oljan. Smaka av med salt och peppar.
3. Skär den andra halvan av limen i klyftor.
4. Kött: Bryn köttet i omgångar i oljan i en het stekpanna. Häll på såsen och koka någon minut.
5. Tillbehör: Koka nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen.
6. Servera köttet med nudlar, grönsaker och limeklyftor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...