torsdag 12 februari 2015

Tomatsoppa med pasta och ost

Jag försöker bli bättre på att laga soppor. Jag tycker det är riktigt gott men det blir bara inte av. Men på sistonde har det blivit fler än jag någonsin gjort :)
Tomatsoppa har jag aldrig tidigare gjort för jag har fått för mig att jag inte gillar det. Men så hitta jag detta recept hos Jennys Matblogg och då kunde jag inte låta bli. Och det är jag glad för att jag prova för det var jättegott! Att ha i pasta gjorde det matigare och den rivna osten var pricken över i:et. Så gott när det smälter i den varma soppan. Mycket enkel att göra dessutom.

                                         

Tomatsoppa med pasta och ost
4 port

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
½ dl olivolja
2 burkar med fyllig tomatkross
½ tub tomatpure
1 liter vatten
1½ st grönsaksbuljongtärningar
½ msk med socker
salt & peppar
Cayenne

Al dente pasta
riven ost

Finhacka löken och lägg in en kastrull med olivoljan, och pressa ner vitlöken. Fräs på svag värme tills löken blir glansig. Tillsätt tomatkrossen, tomatpuren, vatten samt buljongtärningar. Låt sjuda sakta i ca 30 minuter, under omrörning då & då. Smaka av med salt, peppar, socker och cayennepeppar. Mixa soppan så slät som du vill ha den, och vänd sist ner pastan som du kokat al dente.
Häll upp i serveringsskålar och riv över din favoritost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...