tisdag 17 februari 2015

Semlor

Semlor har ni inte hört nämnas idag eller hur? :) Inte sett bilder av heller kan jag gissa.
Jag tror jag har sett semlor, semmelwraps och alla andra olika varianter idag.
Läste att det äts 5 miljoner semlor under den här perioden! Helt galet men inte så förvånad för det är sååå gott! Jag har ätit 4 ½ semla i år :) Den sista för bara några minuter sen.
Men i lördags bakade jag mina första semlor. Dem ni ser på bilden nedan. Vilken skillnad mot köpta. Tycker hemmagjorda var godare faktiskt. Så det får nog bli ett stående inslag varje år framöver att göra egna. Så jag bjöd in på semmelfika för lite familj, släkt och vänner. Det var även Alla hjärtans dag så det var en passande dag att umgås med nära och kära. Receptet på semlorna hittar ni nedan.


                              

Semlor
18 st

1 msk kardemummakärnor
3dl mjölk
50 färsk jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11-12 dl vetemjöl special

Fyllning


400 g mandelmassa
1 skvätt mjölk

8dl vispgrädde
Ägg till pensling
Florsocker

Stör kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingerljummen, 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.

Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. 
Jäs degen i en bunke under bakduk till dubbel storlek i 45-60 minuter.
Stjälp upp degen på ett mjölat bord och baka ut till önskade bullar.
Dela degen i 18 bitar och forma dem till runda bullar.
Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper med skarven nedår.
Sätt ugnen på 200 grader.
Jäs under bakduk i 45-60 minuter.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem i mitten av ugnen i 6-7 minuter. Låt svalna.
Skär av topparna på bullarna och gröp ur innanmätet.
Rör innanmätet krämigt med riven mandelmassa och en skvätt mjölk.
Fyll semlorna med mandelmassa, spritsa över grädde och lägg på locket. Pudra med florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...