torsdag 4 december 2014

Mozzarellagratinerad aubergine

Då är vi inne på årets sista månad. En av mina favoritmånader med advent, lucia och julafton. Så fint ute med all belysning som livar upp i mörkret. Att det inte är nån snö ute gör mig ingenting. Men på julafton vill jag gärna att det är vitt ute.
Jag tänker nu tipsa om en riktig god vegetarisk rätt. Jag tycker aubergine är så gott! Och så hitta jag detta recept och tyckte det lät fantastiskt gott. I receptet hade man pasta till men jag tycker inte det behövs. Nästa gång ska jag bara göra en god sallad till. För göra rätten igen kommer jag definitivt att göra. Mums!
 
                                          

Mozzarellagratinerad aubergine
4 port

1 rödlök
2 vitlöksklyftor
1 kruka basilika
2 msk olivolja
400 g krossade tomater
1 tärning grönsaksbuljong
salt och peppar
2 auberginer
2 förp mozzarella
1 dl solroskärnor
4 port pasta, gärna lumaconi
65 g rucola

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Skala och skiva lök och vitlök. Grovhacka basilikan. Fräs lök och vitlök i hälften av olivoljan. Rör ner tomatkross, basilika och smulad buljongtärning och koka ca 3 minuter. Smaka av med salt och peppar.
3. Skär auberginen på längden i centimetertjocka skivor. Stek dem i resten av olivoljan i en stekpanna i omgångar och lägg över i en ugnssäker form.
4. Varva auberginskivorna med tomatsåsen och toppa med mozzarellan riven i bitar. Strö över solroskärnorna.
5. Sätt in i mitten av ugnen ca 15 minuter.
6. Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.
7. Servera auberginen med pasta och rucola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...