onsdag 26 november 2014

Tomatbruschetta

I mitt förra inlägg skrev jag om middagen jag bjöd på i lördags och lade ut receptet på efterrätten. Så nu kommer förrätten :)
Jag bjöd på en enkel men fantastisk god tomatbruschetta. Varför krångla till det?
Undrar varför jag inte gör denna oftare. Jag köpte ett Levainbröd som är ett surdegsbröd. Jag rostade istället för att steka dem. Sen ringla jag olivolja på. Funkar lika bra det med.
                                        

Tomatbruschetta
4 port

4 tomater
1 krm svartpeppar, nymald
2 msk olivolja + 1 msk olja till brödet
1 vitlöksklyfta
½ kruka basilika
1 krm flingsalt
4 st skivor bröd, lantbröd eller surdegsbröd

1. Stek brödskivorna i olivolja eller rosta dem och ringa över olivolja efteråt.
Gnid halverad vitlöksklyfta över brödskivorna.
2. Skär tomaterna i små bitar. Hacka basilikan grovt. Blanda tomater, basilika, olja, salt och peppar i en skål.
3. Fördela tomathacket på brödskivorna strax före servering. Om du vill kan du ringla över lite balsamvinäger och dekorera med färsk basilika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...