onsdag 29 oktober 2014

Flygande Jakob

Igår laga jag en riktig 70-tals klassiker :) Flygande Jakob!
Vilken nostalgi! Har inte ätit det sen jag var liten och mamma gjorde det till oss.
Så gjorde det till middag och det smaka precis som jag minns det. Så gott så! Hur kan jag ha gått så här länge utan att ha ätit det? Det kommer inte dröja flera år till nästa gång i alla fall.
Och att det var så smidigt att göra det är bara positivt. Hade köpt en grillad kyckling dagen innan och "rensat" den medans den var ljummen och då är det som lättast. Så köttet var bara att ta fram ur kylen dagen efter och fixa resten.
                                 
                                             

Flygande Jakob
4 port

2-3 dl vispgrädde
1 dl chilisås, av ketchuptyp
1 st bacon
1 dl jordnötter
2-3 bananer
1-2 kycklingar, färdiggrillade
1 tsk salladskrydda, italiensk

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Bena ur kycklingarna. Lägg bitarna i en ugnssäker form. Strö över salladskryddan.
3. Skala bananerna. Dela dem först på tvären och sedan på längden, så att det blir fyra bitar av varje. Lägg bananbitarna ovanpå kycklingen.
4. Vispa grädden och blanda med chilisåsen.
5. Bred blandningen över kyckling- och bananbitar.
6. Gratinera i ugn ca 20 minuter.
7. Skär under tiden baconet i småbitar och knaperstek dem.
8. Strö bacon och jordnötter över den färdiggratinerade kycklingen. Servera med grönsallad och kokt ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...