tisdag 30 september 2014

Lins- och potatissoppa

Jag försöker ha åtminstonde en dag i veckan som är vegetarisk. Och soppar är väldigt enkla att göra när man kommer hem från jobbet och man inte vill stå alltför länge i köket.
Hitta ett recept på lins- och potatissoppa som lät gott. Jag tycker om linser men hellre röda än gröna men det är nog just för synens skull.
Dock så är det svårt att få vissa maträtter att se bra ut på bild, som denna.
Men den var god och fick lite extra med persiljesalsan som var till. Kändes fräsch. Väldigt mätt blev jag av den. Men absolut en soppa som kommer göras igen.
                                               

Lins- och potatissoppa
4 port

2½ dl gröna linser (jag valde röda)
1 gul lök
1 stor morot
3 msk olja
4 medelstora potatisar
2 grönsaksbuljongtärningar
4/5 tsk timjan
1 burk hela tomater á ca 400 g (jag tog en burk med coctailtomater)
ca 4 dl vatten

Persiljesalsa
2 vitlöksklyftor
1 dl hackad persilja
3½ msk olivolja
1½ krm salt
1 krm peppar

1. Koka gröna linser enligt anvisning på förpackningen. Skala och hacka lök och morot. Skala och skär potatisar i tärningar.
2. Fräs lök och moröter i olja ca 3 minuter i en stor kastrull. Blanda i potatisen, smula ner grönsaksbuljongtärningarna och timjan. Fräs under omrörning ca 1 minut. Tillsätt tomater. Låt koka ca 15 minuter under lock.
3. Mosa tomaterna grovt med en sked. Blanda i linserna. Späd soppan med vatten till önskad konsistens. Koka ca 5 minuter. Smaka av med salt.
4. Salsa: Skala och finhacka vitlöksklyftor. Blanda vitlöken med hackad persilja och olivolja.
Krydda med salt och peppar. Toppa soppan med salsan precis före serveringen. Servera gärna med rostat bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...