måndag 29 september 2014

Äppelpaj i portionsformar

Blev så sugen på äppelpaj igår. Överallt man tittar så är det äppelkakor, äppelmos, äppelpajer, äppelmunkar osv. Så i en av mattidningarna hade de gjort äppelpaj i portionsform så det tog jag fasta på. Så smidigt och enkelt. Och perfekt portion. Och så mandelmassa i smuldegen. Fantastiskt gott!
Då jag inte gillar vaniljsås (ja, jag vet vad ni tänker) så blev det grädde för min del. Men ärligt talat så gillar jag paj bäst utan nåt till och bara äta den som den är. Ja, jag är lite konstig :)
Men passa på att göra dessa nu när det är äppelsäsong. Det är ju nästan nyttigt :)

                                         

                                        

Äppelpaj i portionsform
4 port

50 g rumsvarmt smör
½ dl socker
1 dl vetemjöl
50 g mandelmassa
2 äpplen
smör till stekning
2 msk farinsocker eller råsocker
1 tsk malen kanel

1. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda rumsvarmt smör, socker, mjöl och riven mandelmassa. Skala och skiva äpplena. Hetta upp lite smör i en stekpanna och stek äpplena lätt. Tillsätt socker och kanel.
2. Fördela äppelskivorna i 4 ugnssäkra portionsformar. Toppa med mandelmasseblandningen.
3. Grädda pajerna mitt i ugnen cirka 20 minuter tills de fått fin färg.
4. Servera med lättvispad grädde, vaniljglass eller vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...