söndag 13 juli 2014

Tårta med blommor och pärlor

Detta är min senaste tårta. Den gjorde jag till min födelsedag. Jag hade för första gången inte någon idé om hur den skulle se ut. Så samma dag som jag fyllde år så bestämde jag mig för detta. Några enkla blommor i olika nyanser. En stilren tårta. Inte för mycket krusiduller.
Tårtan är gjord av chokladbottnar med en halloncreamchesefyllning (recept finner ni i tidigare inlägg under kategori tårta och frosting). Men jag gjorde en ny fyllning med en salt karamell och den blev mycket god. Receptet finner ni nedan. Sedan spackla jag tårtan med en vitchokladsmörkräm och sedan täckt med sockerpasta i olika färger och silversockerkulor.
Karamellfrostingen passar även perfekt som frosting på cupcakes.

                                      

                                       

Salt karamellfyllning (gjorde halv sats till ett lager tårta)

225 g smör, rumstempererat
11 dl florsocker
3½ dl farinsocker
1 dl mjölk
2 msk mörk sirap
2 tsk vaniljsocker
flingsalt

1. Vispa smöret tills det är mjukt och smidigt.
2. Tillsätt båda sockersorterna i omgångar och vispa i cirka två minuter med elvisp.
3. Tillsätt mjölk och sirap och vispa tills frostingen får bra konsistens (ca 5 minuter)
4. Tillsätt flingsalt försiktigt efter tycke och smak. Ta lite åt gången och smaka dig fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...