söndag 27 april 2014

Kladdkakesandwich

Gillar ni kladdkaka? Vilken dum fråga. Vem gillar inte kladdkaka? :)
I ett tidigare nummer av tidningen Elle mat & vin hitta jag detta recept. En kladdkakesandwich med en fyllning av mjölkchokladtryffel. Alltså, hur gott låter inte det? Joooo, det var fantastiskt gott!
Dubbelt upp med choklad. En dröm för en chokladälskare som jag.
Nu fotade jag denna kaka lite för tidigt så tryffeln hade inte hunnit stelna. Och var inte så lätt att skära snygga trekanter då. Så låt det stelna ordentligt först så får ni lättare att skära och snyggare bitar.
Jag stod för fikat på jobbet så jag bjöd på dessa och de blev uppskattade. Konstigt annars ;)
Nästa gång ska jag byta ut kardemumman mot någon annan smak. Eller kanske testa mjölkchoklad med apelsinsmak. Fantasin sätter inga gränser som tur är. Bara att testa sig fram.
                                        

Kladdkakesandwich
24 små bitar

100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1½ tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Mjölkchokladtryffel
200 g mjökchoklad
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
½ tsk nystött kardemumma
25 g smör

Klä med bakplåtspapper en ugnsform med de ungefärliga måtten 25 * 35 cm. Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker lätt och rör ner det smälta smöret.
Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver. Sikta ner det i äggblandningen och rör ihop till en smet. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 150 grader i 30-35 minuter. Låt svalna och lossa kakan ur formen.
Mjölkchokladtryffel: Hacka chokladen fint. Koka upp grädden med honung och kardemumma. Dra kastrullen från plattan och tillsätt snabbt chokladen. Rör tills chokladen smält och tillsätt även smöret. Låt tryffeln svalna lite och sedan tjockna cirka 1 timme i kylen.
Bred tryffelfyllningen på halva kakan och vik den andra halvan över. Stoppa in kakan i frysen i minst 30 minuter så blir den lättare att skära. Skär kakan i trekantiga bitar. Förvara i kylen fram till servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...