tisdag 29 april 2014

Fransk päronpaj med mandel

I påskas gjorde jag denna goda päronpaj. Hittade den hos Trattoria. Jag ville göra något enkelt och något lättare att äta än en mäktig tårta. Och mandelmassa, jag älskar det! Och så fick jag använda min nya form från Leilas :) Med löstagbar botten, perfekt!
Recept nedan. Och nästa inlägg blir ett matigt sådant, har varit lite mycket sött nu :)
 
                                           

Fransk päronpaj med mandel

Mördeg:
150 g smör, kallt
4 dl vetemjöl
0,5 dl florsocker
1 ägg

Blanda det tärnade smöret med vetemjöl och florsocker. Tillsätt ägget och arbeta ihop degen. Överarbeta inte, den skall bara precis gå ihop. Täck med plastfolie och låt vila i kylen i ca 30 min. Förgrädda pajskalet i 175 grader i ca 5-7 min.

Fyllning:
200 g mandelmassa
3 ägg
1 dl mjölk
5 st stora päron (jag behövde dock bara 2 st)
1 dl flagad mandel

Riv mandelmassan grovt. Vispa samman äggen och mjölken och blanda samman med mandelmassan.. Dela päronen i halvor och skär dem sedan i tunna skivor. Häll i ägg och mandelsmeten i pajformen och lägg därefter i päronskivorna. Avsluta med att strö över flagad mandel. Grädda på 175 grader i ca 25-30 min. Servera med lättvispad grädde alt creme fraiche.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...