måndag 31 mars 2014

Våfflor!

Gillar ni våfflor? Åt ni på våffeldagen förra veckan? Gör ni egen smet eller köper ni färdig?
Jag brukar äta våfflor på våffeldagen men inte i år. Men jag tog igen det i helgen istället. Vispade ihop en smet och gräddade ett par stycken. Men jag orkade bara en. Men de andra blev en bra frukost dagen efter :) Så grädde och hallonsylt blev det till. Sååå gott!
Finns otaliga recept på våfflor men det nedan använde jag mig av.

                                

Våfflor
4 portioner

125 g smör eller margarin
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 dl iskallt vatten

Smält matfettet och låt det svalna.
Vispa samman mjölk, mjöl, ägg och bakpulver till en slät smet. Rör i matfett och vatten.
Hetta upp våffeljärnet. Smörj det till den första laggen. Grädda våfflorna vackert guld-gula.
Lägg dem på ett galler så håller de sig frasiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...