måndag 31 mars 2014

Våfflor!

Gillar ni våfflor? Åt ni på våffeldagen förra veckan? Gör ni egen smet eller köper ni färdig?
Jag brukar äta våfflor på våffeldagen men inte i år. Men jag tog igen det i helgen istället. Vispade ihop en smet och gräddade ett par stycken. Men jag orkade bara en. Men de andra blev en bra frukost dagen efter :) Så grädde och hallonsylt blev det till. Sååå gott!
Finns otaliga recept på våfflor men det nedan använde jag mig av.

                                

Våfflor
4 portioner

125 g smör eller margarin
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 dl iskallt vatten

Smält matfettet och låt det svalna.
Vispa samman mjölk, mjöl, ägg och bakpulver till en slät smet. Rör i matfett och vatten.
Hetta upp våffeljärnet. Smörj det till den första laggen. Grädda våfflorna vackert guld-gula.
Lägg dem på ett galler så håller de sig frasiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Filodegspaj med getost, tomat och karamelliserad lök

Igår gjorde jag en god vegetarisk paj. Pajskalet består av filodeg och blir frasigt och gott ihop med getosten och löken. Karamelliserad lök...