måndag 25 november 2013

Vietnamesiska vårrullar med räkor

I lördags var min syster med familj på middag. Det var länge sen vi sågs bara var vi och jag har sagt länge att jag skulle bjuda dem men tiden har rusat iväg som vanligt.
Men nu var det äntligen dags.
Jag hade lite problem först med vad jag skulle bjuda på men de tycker om asiatisk mat så jag behövde inte fundera så länge innan jag kom på vad jag skulle laga.
Detta recept på vårrullar har jag sett länge och velat testa och passade det perfekt eftersom jag gjorde en vietnamesisk gryta till varmrätt.
Första gången jag använder mig av rispapper och det var snabbt och rätt så enkelt. Nu var jag dock stressad så det blev som det blev men hade jag tagit tid på mig så hade de blivit snyggare ;)
Fyllningen är marinerade räkor och sedan sallad, mynta, koriander och rostade jordnötter.
Det var så himmelskt gott! Alla smakerna gifte sig med varandra och man kunde känna varje liten del av marinaden. Jag tror/vet att detta gick hem hos min syster och sambo :)
Detta kommer göras många gånger och kommer inte bli ett recept som blir liggande i högen. Ser detta som ett perfekt fredagsmys med den goda dippen till.
Barnet i sällskapet tittade misstänksamt på dessa och höll sig till gurk- och morotsstavar istället :)
                               

Vietnamesiska vårrullar med räkor
8 st, 45 min

500 g räkor med skal
1 schalottenlök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
3 cm ingefära, riven
1-2 chilifrukter, beroende på styrka och smak
2 lime, saften
1 ½ msk fisksås
1 dl jordnötter (uteslut om det finns risk för allergier)
8 rispapper (finns i asiatiska hyllan)
salladsblad
1-2 krukor mynta
1-2 krukor koriander

Dippsås:
½ dl råsocker
1 dl hett vatten
2 vitlöksklyftor, finhackad
1-2 röda chilifrukter, strimlade
2 tsk risvinäger
1 lime, saften
½ dl fisksås

Tina och skala räkorna.
Blanda schalottenlök, vitlök, ingefära, chili, limesaft och fiskås i en bunke. Lägg i räkorna och blanda väl, täck över och ställ in i kylen. Låt stå och dra till sig smak medan du gör iordning resten ( ju längre desto godare).
Gör dippsåsen: Blanda socker med hett vatten i en skål och rör om tills det har löst sig. Tillsätt vitlök, chili, risvinäger, lime och fisksås.
Rosta jordnötterna i en torr stekpanna tills de får lite färg.
Doppa ett rispapper i taget i hett vatten i cirka 15 sekunder tills det har mjuknat.
Lägg på en remsa fyllning en bit in. Lägg på några salladsblad, generöst med mynta- och korianderblad. Strö över lite rostade jordnötter.
Vik ihop paketet. Börja med att vika ihop botten, sedan sidorna. Rulla ihop och se till att papperet fäster i änden. Fortsätt likadant med resten. Dela dem på mitten med vass kniv inför serveringen. Servera med dippsåsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...