måndag 18 november 2013

Hallonpannacottatårta med browniebotten

På mitt arbete så har vi fredagsfika där vi turas om att bjuda. Det är valfritt om man vill baka eller köpa. I fredags var det min tur (vi är ca 20 st som turas om).
Jag brukar börja planera ett par månader innan och tänka ut ett par alternativ och sedan bestämmer jag mig veckorna innan.
Mina kollegor skulle bli väldigt förvånade om jag hade köpebröd och bjöd på :)
Så denna gång gjorde jag två hallonpannacottatårtor på browniebotten. Sedan dekorera jag med färska hallon. Det gick hem hos alla! Men det är väldigt mäktiga tårtor. Jag tror att vi var ca 20 st som åt av tårtorna och då blev det ändå mycket över.
Den lite syrliga hallonpannacottan mot den söta sega brownien är en perfekt kombination. Mums!
Och det gick snabbt att göra dem. 1½ timma att göra två stycken men då räknar jag självklart inte in kylningen av pannacottan.
Receptet finns nedan.
                                                

                                               

Hallonpannacottatårta med browniebotten
10-12 bitar

Botten
120 g mörk choklad
100 g smör
2½ dl strösocker
1½ msk vaniljsocker
1 krm salt
2 ägg
1½ dl vetemjöl

Hallonpannacotta3 st gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl strösocker
250 g hallon
200 g philadelphiaost

Färska bär

1. Sätt ugnen på 175 grader. Bryt eller hacka chokladen. Smält smöret i en kastrull och ta från plattan. Tillsätt chokladen och rör till en jämn smet. Tillsätt socker, vaniljsocker och salt. Tillsätt ett ägg i taget och vänd till sist ner mjölet.
2. Smörj en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Häll i smeten och grädda mitt i ugnen i 25-30 min, den ska vara lite kladdig i mitten. Låt svalna.
3. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.
4. Häll grädde och socker i en tjockbottnad kastrull och sjud på svag värme tills sockret har löst sig.
5. Ta upp gelatinbladen ur vattnet, krama ur och rör ner dem i grädden. Ta bort kastrullen från värmen och låt svalna något.
6. Mixa hallonen med mixer-stav eller i matberedare till en puré. Rör ner Cream cheese och purén i grädden. Vispa till en slät smet och häll den på browniebotten.
7. Låt tårtan stå i kylskåp i minst 3 timmar eller tills pannacottan har stelnat. Servera med färska bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...