söndag 8 september 2013

Plommonchutney

Idag har vi haft ca 25 grader och det är september! Helt otroligt vilket väder. Sol, blå himmel och sån värme. Man njuter till max och insuper varje minut innan hösten infinner sig.
Igår fick jag en påse med plommon från mina föräldrar. Men hinner inte äta upp allt och de blir dåliga så snabbt så därför leta jag reda på nåt gott chutneyrecept. Hitta ett recept från Leila men jag hade inte allt hemma så jag tog det jag hade istället. Det blev så gott! Jag gjorde dubbel sats på en gång och det är det receptet utgår ifrån. Det blev två burkar så en gav jag mina föräldrar.

                                

Plommonchutney
16 st plommon
2 dl rött vin
2 msk balsamvinäger
1,5 dl råsocker
2 knivsuddar salt
2 knivsuddar cayennepeppar
3 kanelstänger
2 stjärnanis
1 lime, rivet skal och saft

1. Tvätta, kärna ur och tärna plommonen.
2. Lägg dem i en kastrull och blanda med resten av ingredienserna.
3. Koka utan lock i cirka 30 - 45 minuter tills plommonen är mjuka och chutney har tjocknat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...