lördag 20 juli 2013

Laxfylld filorulle med asiatisk touch


Testade ett nytt recept häromdagen. Hittade ett recepthäfte i sommarstugan hos mina föräldrar. En massa goda fiskrecept i. Jag fotade recepten och testade när jag kom hem.
Detta var väldigt enkelt och var mycket gott. Ett recept jag kommer göra igen. Hade dock inga sesamfrön hemma som jag skulle ha på filodegen men det går lika bra utan men ser lite trevligare ut.
Ni har receptet nedan.
                                                    

Laxfylld filorulle med asiatisk touch
4 port

375 g lax eller annan laxfisk (tinad eller färsk)
2 msk hackad salladslök
2 msk fint riven färsk ingefära
2 msk flytande honung
2 msk japansk soja
1 msk finhackad röd chili
Filodeg, olivolja, sesamfrön

1.Sätt ugnen på 175 grader.
2. Skär fisken i tärningar och stek tillsammans salladslök, ingefära, honung, soja och chili.
3. Ta dubbla ark filodeg (ca 20*20 cm). Pensla med olivolja. Lägg fyllningen i mitten av arken. Rulla ihop och vik in kanterna under rullen.
4. Pensla med olivolja, strö över sesamfrön.
5. Grädda i mitten av ugnen i ca 7 min. eller tills rullarna har fått fin färg.
6. Servera med ris eller nudlar samt passande grönsaker och limesås (se nedan).

Limesås:
1 burk matlagningsyoghurt (2 dl)
finrivet skal av 1 lime
2 tsk limesaft
salt och svartpeppar

Blanda allt i en skål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...