söndag 19 maj 2013

Fläskfilé gyros

För någon vecka sedan tog jag Linas inspirationskasse för första gången. Jag har testat deras ordinarie matkasse tidigare men denna kasse är bara 3 middagar och lite högre nivå på maträtterna.
Alla tre middagar var mycket goda.
Fläskfilé gyros var den jag såg fram emot mest. Jag passade på och bjöd hem föräldrarna på middag också. Vi tyckte det var väldigt gott men jag kanske tyckte det smaka lite för mycket senap för att det skulle vara gyros men det kan man göra om till nästa gång så det passar en själv bättre. Men det var ändå riktigt gott och mättande. Och väldigt enkelt att tillaga.
Jag glömde helt bort att ta kort på maten tyvärr men ni får gå på mitt ord att det var gott :)

Fläskfilé gyros med rostad vitlökscréme och grekisk paprikasalsa
4 port

1 fläskfilé
olja
2 msk mild senap
4 vitlöksklyftor (pressade)
1 tsk spiskummin
2½ dl gräddfil
1 grön paprika
1 orange paprika
1 tomat
½ knippe salladslök
1 förpackning fryst persilja
1½ tsk vitvinsvinäger
1½ tsk torkad oregano
3/4 tsk sambal oelek
pitabröd (stora)

1. Blanda 2 msk olja, senap, 2 vitlöksklyftor, 1 tsk salt och spiskummin i en bunke.
Strimla fläskfilén och blanda ner i bunken.
2. Värm upp 1 msk olja i en liten kastrull. Pressa i 2 vitlöksklyftor. Rör tills vitlöken är gyllenbrun. Häll ner allt i en skål. Blanda ner gräddfil och 2 krm salt.
3. Tärna paprikorna och tomaten. Strimla en salladslöken.
4. Lägg allt i en skål och blanda med ½ förpackning persilja, vitvinsvinäger, oregano, sambal oelek
och ½ tsk salt.
5. Stek köttet i en het stekpanna i lite olja i 3-4 minuter.
6. Strö ½ förpackning persilja över fläskfilén. Servera i pitabröd med paprikasalsa och rostad vitlökscréme.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...