torsdag 3 januari 2013

Red velvet cupcake

                                             

Igår kom en vän förbi och hälsa på och då passar jag självklart på att baka lite. Och jag har velat testa att göra red velvet cupcakes ett bra tag nu så äntligen tog jag tag i det. Ett problem är att det finns en uppsjö med recept på dem och olika ingredienser och hur vet man då vilket man ska följa?
Men jag hitta tillslut en som passa mig och jag är jättenöjd med resultatet. Jag fick dock lägga på lite mer av den röda färgen men det blev kanonbra. Är riktigt nöjd. Tyvärr är det för mörkt ute den här årstiden även om jag tar kort när det är som ljusast ute så får jag inte fram den där härligt mörkröda färgen på bild ändå. Till det gjordes som det bör en färskostglasyr. Yummie!
Nästa gång blir det en red velvet cake nu när jag har testat att cupcakesen funkar :)

Red velvet cupcakes
12 st

60 g osaltat smör, rumstempererat
150 g strösocker
1 ägg
10 g kakao
1½ msk röd hushållsfärg (jag tog ca 2-3 msk)
½ tsk vaniljessens
1, 25 dl filmjölk
150 g mjöl
½ tsk salt
½ tsk bikarbonat
1½ tsk vitvinsvinäger

Värm ugnen till 175 grader.
Vispa samman smör och socker med en elvisp på medelhög hastighet tills smeten är välblandad, lätt och fluffig. Vispa sedan på hög hastighet, tillsätt ägget långsamt och vispa tills allt är välblandat.
Blanda kakao, röd hushållsfärg och vaniljessens i en separat skål till en tjock, mörk massa. Tillsätt massan i smörblandningen och vispa noggrant tills smeten har fått en jämn färg och konsistens (skrapa ned ingredienser som fastnat på kanterna med en slickepott). Sänk till låg hastighet och häll långsamt i hälften av filmjölken. Vispa tills filmjölken har blandats ner i smeten och vispa sedan ned hälften av mjölet. Tillsätt resten av filmjölken långsamt och sedan resten av mjölet. Skrapa ned det som fastnad på kanterna igen. Öka till hög hastighet och vispa tills smeten har blivit slät. Vispa sedan på låg hastighet ned salt, bikarbonat och vinäger. Höj sedan hastigheten och bearbeta smeten ytterligare några minuter.

Skeda upp smeten i pappersformar till två tredjedelar och grädda i ugn i 20-25 minuter, eller tills bakverken fjädrar tillbaka när du trycker lätt på dem med fingertoppen. Det ska inte fastna något på en provsticka som sticks in i mitten. Låt bakverken svalna något i plåten innan du tar ut formarna och ställer dem på ett galler för att kallna.

När dina cupcakes har kallnat kan du bre på färskostglasyren (recept nedan)

Färskostglasyr

300 g florsocker
50 g osaltat smör, rumstempererat
125 g naturell färskost, kall

Vispa ihop florsocker och smör till en slät smet med en elvisp på medelhög hastighet.
Tillsätt färskost och vispa tills den är helt sammanblandad med smöret och florsockret.
Vispa sedan på medelhög hastighet. Fortsätt vispa tills glasyren är lätt och fluffig, minst 5 minuter. Vispa inte för länge, eftersom glasyren snabbt kan bli lös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...