torsdag 31 januari 2013

Indisk kycklinggryta med linser

Nu ska jag bjuda er på en värmande vinterrätt med mycket smak och doft. En lättlagad rätt.
Tyvärr bjuder jag inte på någon bild då det var svårt att få en bra bild när färgerna går i samma ton. Det kändes som jag gav rätten en orättvis bild. Men ni får lita på mig när jag säger att det var riktigt gott. Så gillar ni indiskt och linser så kör på! :)

Indisk kycklinggryta med linser
4 pers

500 g skinnfria kycklinglår, delade i stora bitar
2 tsk mald spiskummin
1 tsk mald koriander
½ tsk cayennepeppar
1/4 tsk gurkmeja
3 msk olja
1 skivad lök
2 pressade vitlöksklyftor
25 g finhackad färsk ingefära
7½ dl vatten
3½ dl röda linser, sköljda och avrunna
200 g okra
1 liten näve hackad färsk koriander
salt
limeklyftor till garnering

Rör ihop spiskummin, koriander, cayennepeppar och gurkmeja och vänd kycklingbitarna i blandningen.

Hetta upp olja i en traktörpanna och bryn kycklingen, lite åt gången, tills den blir gyllenbrun. Lägg över på ett fat. Tillsätt löken och bryn ca 5 minuter tills den fått fin färg. Rör ner vitlök och ingefära och bryn i ytterligare 1 minut.

Lägg tillbaka kycklingbitarna och tillsätt den angivna mängden vatten. Koka upp, sänk värmen och låt sjuda under lock i 20 minuter tills kycklingen är genomkokt. Häll i röda linser och koka i 5 minuter. Rör i okra, koriander, lite salt och fortsätt koka tills linserna är mjuka men fortfarande har lite tuggmotstånd.

Smaka av med kryddor och servera i djupa tallrikar eller skålar tillsammans med limeklyftor, chutney eller poppadum (indiskt tunnbröd).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...