onsdag 13 februari 2013

Chokladfondant

I lördags hade jag mina föräldrar över på middag. Blev toast med kalixlöjrom till förrätt. Till varmrätt blev det lammytterfilé, rödvinssås, potatisbakelse och vitlöksfrästa haricot verts.

Till dessert så blev den fantastiska chokladfondanten! Helt gudomlig! Är nog min favoritdessert!
Det här var första gången jag gjorde den och det kommer bli en återkommande dessert här hemma.
Den är enkel i sig med få ingredienser och snabb att få till. Det svåra med chokladfondanten är att få till den rinnande kärnan. Man kan få komma att testa flera gånger för att få till det och lära känna sin ugn. Jag var nervös för att få en torr efterrätt. Jag förberedde fondanten och ställde smeten i kylen och då får man tänka på att smeten tar lite längre i ugnen då. Jag lät min fondant stå ca 10-11 min i ugnen innan jag nervöst tog ut den. Stjälpte upp den på assiett och sen kom provet! Skulle den rinna i mitten?
Det gjorde den! Helt fantastisk känsla när man tar skeden och tar en bit och det rinner ut. Åh, underbart. Till det serverade jag hallonsorbet till. Mums!



Chokladfondant
4 port

75 g smör
100 g mörk choklad, 70%
2 st ägg
4 msk strösocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj fyra ugnssäkra formar eller aluminiumformar med smält smör eller flytande margarin.
Lägg smöret i en kastrull och bryt i chokladen. Smält på svag värme under omrörning.
Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Blanda i chokladblandningen. Häll smeten i formarna och grädda i nedre delen av ugnen ca 10-15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...