lördag 29 december 2012

Cupcakes med oreofrosting


Den bästa frostingen enligt mig är oreo. Åh så underbart gott! Det bästa med frostingar är att det är bara fantasin som sätter gränser. Så mina favoritcupcakes just nu är kladdkakemuffins med oreofrosting.
Så när jag blev bjuden på middag hos ett par vänner för ett tag sedan så gjorde jag dessa cupcakes med just dessa smaker. Sedan dekorera jag med sockerpasta så det blev en överraskning för mina vänner vad innehållet bestod av :) En perfekt present att ge när man ska bort. Men det går såklart lika bra att skippa all sockerpasta och bara dekorera med en stående oreokaka mitt i frostingen om man vill det. Eller inte dekorera alls ;)

Kladdkakemuffins
ca 12 st

Ugnstemp: 200 grader, varmluft: 175 grader


100 g margarin eller smör
2 ägg
2½ dl socker
1½ tsk vanillinsocker
1 kryddmått salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Ställ veckade pappersformar på en plåt.
Smält matfettet och låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de övriga ingredienserna.
Blanda till sist i matfettet. Fördela smeten i formarna.
Fyll dem inte till mer än 3/4.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.

Oreofrosting
25 g mjukt smör
200 g philadelphia
2 dl florsocker
½ paket oreokakor

Vispa ihop smör och philadelphiaost.Vispa sedan ner florsockret.
Krossa kakorna till smulor och blanda ner i frostingen.
Bred eller spritsa sedan frostingen på muffinsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...