tisdag 20 mars 2012

Fisk med kokosrisotto

Det var ett tag sen jag bjöd på ett fiskrecept. Tyvärr är jag lite dålig på att tillaga fisk men det är gott! Men har blivit bättre på det men kan bli ännu bättre :)
Jag älskar ju kokos och därför föll jag för det här receptet. När jag smaka av risotton i början så var jag tveksam men rätten växte. Tack vare att det var lite grönsaker i som bröt av för annars blev den lite för mäktig med sin framträdande kokossmak. Lite annorlunda.


Fisk med kokosrisotto
2 port

1 tsk rapsolja
½ hackad gul lök
1 dl arborioris
½ msk finhackad ingefära
2 dl grönsaksbuljong
1 dl lätt kokosmjölk
1 dl strimlade salladsärter
1/4 hackad röd paprika
2 msk hackad koriander
300 g torsk, gös- eller hälleflundrafilé
salt och peppar
1 tsk rapsolja

Fräs löken i olja, tillsätt ris och ingefära och rör om 1 minut.
Koka upp buljongen och tillsätt den, lite i taget under omrörning.
Tillsätt kokosmjölken och fortsätt koka tills riset är kokt al dente.
Blanda ner ärter, paprika och koriander. Krydda och halstra fisken i oljad panna.
Servera genast med risotton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...