torsdag 2 februari 2012

Italienska köttbullar

Full fart mot helgen! Redan torsdag igen. Härligt men ruggigt kallt ute. Brrr. Skönt att få komma hem och in i värmen.
Häromdagen gjorde jag italienska köttbullar för första gången. Nåt jag har varit sugen på så länge och det är ju så fantastiskt gott. Finns en uppsjö med recept på det men jag slängde ner det jag ville ha så därför är receptet nedan lite gissningar på måtten då jag smakade av vartefter. Men det är inte alla som vill smaka på färsen men provstek då en liten bit innan så du känner om du behöver ha i mer av något. Så måtten nedan är ungefärliga och öka/minska av det du själv gillar. Nästa gång ska jag inte fuska med såsen utan göra egen.

Italienska köttbullar med tomatsås och papperdelle
4 port

400-500 g blandfärs (nötfärs går bra men blir inte lika saftiga)
1 ägg
1 dl riven parmesan
1 riven vitlöksklyfta
ca 1 dl ströbröd
0,5 dl hackad persilja
1 dl mjölk
salt
peppar

Tomatsås
1 paket passerade tomater
1 riven vitlöksklyfta
salt
peppar

Blanda färsen med de övriga ingredienser. Blanda i lite i taget av mjölken och känn efter så inte smeten blir för lös.
Smaka av om du vill eller provstek färsen för att se om det är lagom kryddat.
Rulla sedan mellanstora köttbullar av färsen och bryn i stekpanna några minuter till de har fått fin yta.

Värm sedan upp passerade tomater i stekpanna tillsammans med riven vitlök. Låt det koka upp. Salta och peppra.
Lägg sedan ner köttbullarna i såsen och låt det småkoka till köttbullarna är färdigstekta.

Servera med nykokt pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...