tisdag 31 januari 2012

Pasta med rulader och tomatsås

Tiden går så himlans fort. Jag hinner inte med känns det som. Jag hoppas iallafall ni alla har haft det bra i helgen. Det är riktigt kallt ute nu. Lite vinter men nu räcker det :) Våååår, kom nu!
Men medan vi väntar på våren så bjuder jag på ett gott recept.



Pasta med rulader och tomatsås
4 port

4-8 tunt skurna kalvinnanlår eller skinkschnitzlar (400 g)
1 kruka basilika
80 g parmaskinka
½ burk grillad paprika, t ex Zetas
8 tandpetare
5 solmogna tomater, gärna i olika färger (ca 600 g)
1 knippa lök (ca 150 g)
2 msk olivolja
1 msk färskpressad citronsaft
1 dl urkärnade svarta oliver, gärna kalamata
250 g bandpasta, t ex papperdelle
1 dl riven parmesanost
salt och nymalen svartpeppar

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Lägg ut köttskivorna på en skärbräda. Halvera och banka ut dem om de är stora och tjocka. Strö över 2 krm salt och 2 krm svartpeppar.
3. Plocka bladen från basilikan. Fördela skinka, paprika och hälften av basilikabladen över köttskivorna. Rulla ihop och fäst med tandpetare.
4. Bryn ruladerna till fin färg runt om i 1 msk olja, ca 3 min. Krydda med 2 krm salt. Lägg ruladerna i en ugnssäker form och låt dem steka färdigt i ugnen ca 15 min.
5. Skölj och finhacka tomaterna. Ansa och finhacka löken. Lägg i en skål. Tillsätt 1 msk olja, citronsaft, ½ tsk salt och 2 krm peppar. Lägg i oliverna. Låt tomatblandningen dra i rumsvärme.
6. Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.
7. Värm hastigt tomatblandningen i en stor kastrull. Vänd ner den nykokta pastan i såsen.
8. Lägg pastan på ett stort fat. Toppa med kalvruladerna. Garnera med resterande basilikablad och 1 krm peppar. Servera med parmesanosten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...