söndag 12 februari 2012

Hasselsmörbakad laxfilé

Hoppas alla har haft en härlig helg! Här har det bara varit lugnt och skönt. Trodde jag höll på att bli sjuk då jag vakna med halsont i fredags men den gav med sig på kvällen och jag har inte kännt av nåt mer under hela helgen. Så skönt!
Här kommer ett annorlunda recept. Lax och hasselnötter, en ny kombination för min del. Men det var gott. Men själva hasselnötsmeten kunde ha varit mycket mindre men nu vet man det. Blev lite kaka på kaka kändes det som. Både nötterna och laxen är ju feta så det var mäktigt.
Själva smeten ovanpå laxen blev lite som täcket på smulpaj så därför var det nog lite skum känsla. Till detta hade jag kamutvete och vitlöksfrästa haricot verts.


Den färdiga rätten

Laxen gömmer sig under hasselnötstäcket


Själva hasselnötsblandningen



Hasselsmörbakad laxfilé4 port

600 g laxfilè
200 g hasselnötter
25 g basilika
2 st paprika
2 klyftor vitlök
skal från 1 citron
2 msk olivolja
12 st coctailtomater
salt & peppar

1. Sätt ugnen på 200 grader. Kärna ur paprika och skär i bitar. Skala och hacka vitlök.
Riv citronskal.
2. Hetta upp en torr panna och rosta nötterna några minuter utan att bränna dem.
Lägg åt sidan.
3. Hetta upp olja i stekpannan. Lägg i paprika och vitlök och fräs i ett par minuter tills
mjukt, utan att bränna.
4. Lägg över i en matmixer den stekta vitlökspaprikan, hasselnötter, basilika och citronskal.
Salta och peppra. Grovmixa.
5. Häll lite olja i en ugnssäker form. Dela laxen i portionsbitar och lägg i formen.
Fördela hasselnötsmixen på laxen. Lägg tomaterna bredvid. Sätt in i ugnen i ca 20-25 min tills laxen är färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...